Добро пожаловать!
Приветствую на нашем блоге!
Приглашаем к сотрудничеству всех кого интересуют конкурсы, проекты, которые связаны с Европейской тематикой!
Приглашаем к сотрудничеству всех кого интересуют конкурсы, проекты, которые связаны с Европейской тематикой!
понедельник, 11 мая 2015 г.
РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ОЧИМА МОЛОДІ.
Сьогодні активно обговорюється Закон України про освіту. Педагоги усіх рівнів обговорюють його ключові положення, зміни, можливості, які він привнесе до системи освіти України. Думки учасників обговорень часто є різними, а іноді й діаметрально протилежними. А думки дітей та молоді, на кого саме й направлений цей самий Закон, були почуті чи досліджені?
Сучасна молодь розуміє, що освіта є одним з прав людини і необхідним засобом реалізації її інших прав та визнається, як одна з оптимальних інвестиційних сфер державної діяльності. Звернемось до головних міжнародних прав та декларацій, які відображають головні чинники в розвитку освіти:
Ст. 26 Загальної декларації прав людини [1], ухваленої 10 грудня 1948 р. Генеральною Асамблеєю ООН, встановлює такі норми щодо права громадян на освіту:
• кожна людина має право на освіту;
• початкова і загальна освіта повинні бути безкоштовними;
• початкова освіта має бути обов’язковою;
• технічна і професійна освіта повинні бути загальнодоступними, а вища – однаково доступною для всіх на основі здібностей кожного;
• освіта має бути спрямована на повний розвиток людської особистості та збільшення поваги до прав людини і основних свобод;
• освіта має сприяти взаєморозумінню, толерантності та дружбі між всіма народами, расовими та релігійними групами, а також діяльності Організації Об’єднаних Націй з підтримки миру;
• батьки мають право пріоритету у виборі виду освіти для своїх малолітніх дітей.
Ст. 28 Конвенція ООН про права дитини [2] встановлює такі додаткові до зазначених вище вимог до держав-учасниць:
• заохочення розвитку різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечення її доступності для всіх дітей та вживання таких заходів, як введення безплатної освіти і надання у випадку необхідності фінансової допомоги;
• забезпечення доступності інформації і матеріалів у галузі освіти і професійної підготовки для всіх дітей;
• вживання заходів для сприяння регулярному відвіданню шкіл і зниженню кількості учнів, які залишили школу;
• вживання всіх необхідних заходів для забезпечення того, щоб шкільна дисципліна підтримувалася за допомогою методів, які відображають повагу людської гідності дитини, та у відповідності з цією Конвенцією;
• заохочення і розвиток міжнародного співробітництва з питань, що стосуються освіти, зокрема, з метою сприяння ліквідації невігластва і неписьменності в усьому світі та полегшення доступу до науково-технічних знань і сучасних методів навчання.
Ст. 13 Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права [3], ухваленого Генеральною Асамблеєю ООН 16 грудня 1966 р. дещо уточнює і розширює ці права.
• освіта повинна дати можливість усім бути корисними членами суспільства;
• вища освіта повинна бути зроблена однаково доступною для всіх на основі здібностей кожного шляхом вжиття всіх необхідних заходів і, зокрема, поступового запровадження безплатної освіти;
• має активно проводитися розвиток мережі шкіл всіх ступенів, повинна бути встановлена задовільна система стипендій;
• держави зобов’язуються поважати свободу батьків і законних опікунів обирати для своїх дітей не тільки запроваджені державними властями школи, а й інші школи, що відповідають тому мінімуму вимог щодо освіти, який може бути встановлено чи затверджено державою, і забезпечувати релігійне та моральне виховання своїх дітей відповідно до власних переконань.
У сучасних країнах світу існують різні моделі освіти. Сьогодні в Україні освіта має кілька рівнів:
• Дошкільна освіта,
• Загальна середня освіта,
• Позашкільна освіта,
• Професійно-технічна освіта,
• Вища освіта,
• Післядипломна освіта,
• Самоосвіта.
В сучасному глобальному світі мова вже йде про освіту протягом життя. А безперервна освіта - шлях до розвитку особистості, який забезпечує стрімкий прогрес та розбудову суспільства і життя громади. Це розуміє і про це говорить сучасна молодь. Під час активної роботи ХХ Всеукраїнського фестивалю дитячої та юнацької творчості, присвяченого Всесвітньому Дню Землі, молоді люди з різних регіонів України об’єднались у м. Кіровограді задля обговорення актуальної теми «Я і Всесвіт». Одним з аспектів розкриття даної теми була і тема безперервної освіти в Україні. Учасники номінації «Громадська думка» запропонували власне бачення моделі освіти в Україні:
Рік навчання Рівень навчання Навички Примітки
3-6 років Дошкільний Знайомство з навколишнім світом: Я у світі Можливість відвідування Центрів позашкільної освіти
1-4 класи Молодша школа Читання, письма,знайомство з навколишнім світом, навчальні навички, розвиток комунікації, соціальних компетенцій: Я у світі. Можливість відвідування Центрів позашкільної освіти
5-8 класи Середня школа Можливість відвідування Центрів позашкільної та додаткової освіти
5-6 класи І рівень Вивчення загальних предметів: мова, література, точних наук, що розвивають розумові здібності та навчальні навички
7-8 класи ІІ рівень Учні обирають вивчення предметів за профілем Спеціалізація та вибір предметів, профілізація класів (вільний перехід з класу в клас)
9-12 класи Старша школа Можливість відвідування Центрів позашкільної та додаткової освіти
9-10 класи І рівень Вивчення загальних предметів: мова, література, точних наук, що розвивають розумові здібності та соціальні компетенції Навчання в профільних класах з вільним вибором спеціалізації
Учні обирають ІІ рівень навчання у 11-12 класах або 1-2 роки у професійно-технічних ліцеях (за результатами психологічної, профорієнтаційної допомоги)
11-12 класи ІІ рівень Вивчення точних наук, професійний вибір та підготовка до навчання у вищій школі (ВНЗ) Навчання у профільних вищих класах, гімназіях, ліцеях, коледжах Можливість відвідування Центрів позашкільної та додаткової освіти: предметні експрес-курси, вечірні класи
1-2 роки ІІ рівень Професійна спеціалізована підготовка Навчання у професійно-технічних ліцеях Можливість відвідування Центрів позашкільної та додаткової освіти: предметні експрес-курси, вечірні класи
Таким чином, освіта виконує свої головні функції:
• допомагає соціалізації особистості і наступності поколінь;
• навчає комунікації та допомагає спілкуванню і залученню до світових цінностей, досягнень науки і техніки;
• прискорює процес розвитку і становлення людини як особистості, індивідуальності;
• забезпечує формування духовності і світогляду ціннісних орієнтацій і моральних принципів людини.
1. Всеобщая декларація прав человека.http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_015.
2. Конвенція ООН про права дитини. http://www.unicef.org/ukraine/ukr/convention_small_final.pdf.
3. Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права. http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_042.
Олена Арутюнян - магістр Управління навчальним закладом, старший вчитель, методист вищої категорії Кіровоградського обласного ЦДЮТ.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий